Har man rätt att marknadsföra produkter utan att ange mer information?

Hej Lawline. Jag och några kompisar har diskuterat om marknadsföring av eget företag. Situationen lyder som följer:

Ponera att jag driver ett företag som producerar gymprodukter- i form av proteinpulver, gym-kläder osv. Jag gör samtidigt videos om just gym på Youtube inför en hyfsad stor publik. Jag marknadsför mitt företag i mina videor under ungefär ett års tid, utan att låta följarna veta att jag är ägaren till företaget. Alltså, jag flikar in i mina videos med någon god kommentar om företaget i fråga och har på mig kläder med företagets logga. Efter ett år går jag ut i en video och berättar att jag är ägaren för företaget. Är detta olaglig marknadsföring, är jag skyldig i detta fallet att berätta att företaget är mitt? Hoppas jag gjort mig tydlig!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du vill marknadsföra din produkt i ett år utan att ange att det är reklam för ditt företag.

Vid marknadsföring tillämpas marknadsföringslagen (MFL).

Lagen anger strikta krav på reklamidentifiering, vilket innebär att marknadsföring av en produkt tydligt ska framstå som reklam och inte som en del av något annat. Man utgår utifrån att om en normalt upplyst person uppfattar marknadsföringen som reklam så ska denna tydligt anges.

Det finns även krav på att det i marknadsföringen tydligt ska stå vem som är ansvarig för den så att personer enkelt vet vilket företag de ska vända sig till för exempelvis frågor.

Om ett företag bryter mot dessa angivna strikta bestämmelser kan påföljden bli att marknadsföringen anses som vilseledande och därmed som att bryta mot lagen.

Sammanfattningsvis är du därmed skyldig att ange att det är reklam i dina videor samt att det är ditt företag som står bakom denna marknadsföring.

Hoppas att svaret var till hjälp!

Amila ZahirovicRådgivare