Har man rätt att kräva motivering vid avbrytande av provanställning?

Har en arbetsgivare rätt att avsluta en provanställning i förtid helt utan anledning? Har jag rätt att begära orsak, skriftligt, till provanställnings upphörande?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Enligt 6 § Lagen (1982:80) om anställningsskydd, LAS får man avtala om tidsbegränsad provanställning i högst sex månader. Om arbetstagaren eller arbetsgivaren inte vill att anställningen ska fortsätta efter denna tid skall man lämna besked senast vid prövotidens utgång. I annat fall ska anställningen övergå till en tillsvidareanställning.

Man har även rätt att avbryta provanställningen innan tiden gått ut om man inte har avtalat om annat. I en provanställning saknas uppsägningstid och arbetsgivaren har heller ingen skyldighet att uppge varför anställningen inte ska fortsätta. Det samma gäller även för arbetstagaren, om arbetstagaren vill avbryta provanställningen behöver inte heller du motivera varför.

Du har således ingen rättighet enligt LAS att varken få fortsätta eller få motiverat varför du inte får det. Det kan dock finnas andra sätt att angripa frågan, det kan exempelvis vara fråga om diskriminering enligt diskrimineringslagen.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare