Har man rätt att hämta upp barn trots att det är parkeringsförbud?

Hej, min sambo parkerade bilen i 5 minuter för att hämta barnen där det var parkeringsförbud. Är p-boten korrekt utfärdad? Har man inte rätt att hämta upp barnen trots att det är parkeringsförbud?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga till Lawline!

Enligt lagen om parkeringsavgift 1-2 §§ är kan man bli skyldig att erlägga parkeringsavgift vid överträdelser som rör "parkering". Alltså måste vi bestämma om det fallet du beskriver kan falla innanför begreppet "parkering".

I förordningen om vägtrafikdefinitioner definieras "parkering" som en uppställning av ett fordon med eller utan förare av någon annan anledning än

a) som föranleds av trafikförhållandena,

b) som sker för att undvika fara eller,

c) som sker för genomföra av- eller pålastning av gods.

I min mening fångas inte den situationen du beskriver in av någon av dessa definitioner. Alltså gällde det en "parkering" och det var korrekt att utfärda p-bot.

Lawline RådgivareRådgivare