FrågaKÖPRÄTTÖvrigt05/03/2023

Har man rätt att få tillbaka pengarna i kontanter vid retur av en produkt?

Hej ! Jag har en fråga som privat person. När man betalade med kontanter i en butik och personen vill returnera produkten/ flera produkter , har butiken rätt att neka att ge pengarna tillbaka i kontanter( även om det står på kvittot att retur betalas på samma sätt som använts vid köptillfället) räknas det som brott mot lagen? Kan man läsa mer om den situationen på lagen.se? Eller någon annanstans?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag uppfattar din fråga som att du generellt undrar om en privatperson som köpt en produkt i en butik och betalat med kontanter har rätt att få tillbaka pengarna i kontanter vid en retur av produkten. Vid köpet av produkten har det stått att returen betalas tillbaka på samma sätt som använts vid köptillfället. Nedan kommer jag besvara din fråga. I svaret utgår jag från att returen är möjlig att göra eftersom butiken erbjuder öppet köp för produkten.

Butiker har generellt ingen skyldighet att erbjuda öppet köp till sina kunder utan det är butikerna själva som frivilligt kan välja att erbjuda sina kunder öppet köp. Det är även butikerna själva som bestämmer villkoren för öppet köp. Butikerna kan alltså bestämma att de själva väljer hur de betalar tillbaka pengarna för produkten. Att det står på kvittot att returer ska betala tillbaka på samma sätt som använts vid köptillfället kan ändå ses som ett avtalsvillkor som butiken är bunden av. I så fall behöver butiken betala tillbaka pengarna i kontanter om produkten betalats med kontanter för att inte begå ett avtalsbrott.

Om du vill läsa mer om vad som gäller vid öppet köp rekommenderar jag dig att kolla på Konsumentverkets hemsida. Särskilt de här sidorna kan vara av intresse för dig (se här och här).

Jag hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Edvin StrandfältRådgivare