FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt24/10/2018

Har man rätt att bestrida tilläggsavgift när man reser kommunalt med SL?

Hej,

Jag klev på Roslagsbanan precis utan biljett men köpte när jag väl satt på tåget. Kontrollanten påpekade att det minsann inte får gå till på det sättet och gav mig en bot på 1600 sek. Jag försäkrade honom om att jag faktiskt har köpt en biljett och visade biljetten jag hade köpt (i telefonen) men det kunde han inte acceptera.

Har jag några rättigheter att bestrida boten?

/Alexander

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga till Lawline!

Inledningsvis vill jag säga att olika termer cirkulerar: "bot" och "tilläggsavgift, "kontrollavgift", men de avser samma sak i detta sammanhang.

SL grundar sin rätt att ta ut kontrollavgift på lagen om tilläggsavgift i kollektiv persontrafik. Enligt 1 § får man ta ut en kontrollavgift om en resenär inte kan uppvisa en giltig biljett. Jag kan tänka mig att SL (eller de som är anställda att utföra kontroller) menar på att man ska giltig biljett från att man påbörjar resan, alltså inte från det att kontrollen sker utan då man stiger på tåget.

Jag vet inte exakt vilket uppgifter som inhämtas av kontrollanterna men om de har antecknat att tåget lämnade station X kl 13.40 och tåget nu är emellan station X och Y och du har en biljett som började gälla 13:43 (som du köper och visar upp) så tror jag att de menar på att de kan styrka att du inte haft en giltig biljett under hela resan.

Du har rätt att bestrida kontrollavgiften. Detta bör göras inom 10 dagar. Här finner du information om hur du gör. När du ska ange dina synpunkter kan jag rekommendera dig att argumentera för att du inte kände till de lokala förhållandena på Roslagsbanan. Enligt 2 § lagen om tilläggsavgift i kollektiv persontrafik kan detta nämligen utgöra ett undantag från huvudregeln att utdela kontrollavgift.

Lawline RådgivareRådgivare