Har man rätt att ångra sig angående ett abonnemang som ingåtts med telefonförsäljare?

Finns det någon väg att bli av med ett telefonabonnemang för företag som tecknats av misstag. Telefonförsäljare var mycket påstridig och vi har nu stora problem med detta företag. De heter Sst net. Vi har tydligen ingen ångerrätt att använda oss av.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Denna fråga aktualiserar framför allt distansavtalslagen.

I distansavtalslagen stadgas en rätt för konsumenter att ångra sitt köp. Denna ångerrätt gäller köp som konsumenter gör av de flesta varor och tjänster via t.ex. internet eller telefonförsäljning. Lagen är bland annat tillämplig på konsumentköp av abonnemang av telefonförsäljare.

I lagens 2 kap 10 § stadgas att konsumenten har 14 dagar på sig att utöva sin ångerrätt efter det att avtalet ingåtts. Detta kallar för att man har 14 dagars ångerfrist. Detta innebär att om ni lämnade något meddelande till företaget inom 14 dagar av avtalets ingående ska det vara en tillräcklig utövning av er ångerrätt.

Som jag förstår det har det förmodligen gått mer än 14 dagar sedan ni ingick avtalet, och att ni inte innan dess utövat er ångerrätt. Det finns dock en till regel i distansavtalslagen som är relevant i ert fall. I 2 kap 12 § 4 stycket stadgas att ångerfristen endast börjar löpa vid avtalets ingående om konsumenten fått information om sin rätt att ångra köpet. Detta innebär att telefonförsäljaren, när ni ingick avtalet, måste ha på något sätt informerat er om er ångerrätt på ett tydligt och klart sätt.

Om försäljaren inte informerat konsumenten om hans eller hennes ångerrätt, börjar inte ångerfristen att löpa över huvud taget. Istället gäller då att konsumenten har rätt att ångra sitt köp upp till ett år efter att avtalet ingicks.

Det ni bör göra är därmed att hävda er lagstadgade ångerrätt. Det bör förtydligas att denna inte kan avtalas bort. Lagen gäller alltså oavsett vad företaget tycker att ert avtal innehåller.

Avslutningsvis vill jag kommentera det du nämner om att avtalet ingåtts av misstag. Om det var ett faktiskt misstag att avtalet ingicks ska avtalet inte gälla. Det viktiga är dock vad som faktiskt sagts vid avtalets ingående. Det bör dock nämnas att om du menar att det inte finns ett giltigt avtal är det företaget som måste kunna bevisa att något avtal faktiskt finns.

Jag hoppas att ni får rätt i denna tvist och att det löser sig snabbt. Tveka inte att ställa en ny fråga eller att kommentera nedan om du har fler funderingar!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare