FrågaKÖPRÄTTÖvrigt30/09/2023

Har man rätt att ändra namn på bokade flygbiljetter?

Jag undrade om man har rätt enligt lagen att ändra personens namn på flygbiljetter ifall man har skrivit fel när man bokade biljetten? Oavsett då flygbolagets policy om namnändring.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Utifrån din frågeställning tolkar jag det som att du undrar om du har rätt att ändra namn på en flygbiljett om du råkat skriva fel namn vid bokningen och om det finns några bestämmelser som gäller över flygbolagets policy.

Flygbolagets policy och villkor är det som gäller

Om du har råkat skriva fel namn eller stava fel när du bokat biljetter är det flygbolagets policy som gäller. Om det står i villkoren att de tar betalt för att ändra namn måste man betala för detta. Vissa flygbolag tillåter inte namnändring och då är det dessvärre dessa regler som gäller. Som resenär har man alltid en skyldighet att kontrollera att uppgifterna på biljetten är korrekta och annars får man dessvärre stå för de misstag som kan tänkas uppkomma. Med andra ord finns det inga lagar som står över flygbolagens villkor.

Vi på Lawline kan hjälpa dig att ta din fråga vidare

Jag hoppas att du fått svar på din fråga och önskar dig stort lycka till! Om du har ytterligare frågor eller funderingar så tveka inte att höra av dig till någon av våra förträffliga jurister. Du är varmt välkommen att kontakta oss via telefon på 08-533 300 04 eller via mail på info@lawline.se

Vänligen,

Anna EvensRådgivare