Har man insyn i dödsbo som särkullbarn

Hej!

Min far gick bort i februari i år och jag har lite funderingar kring insyn i bouppteckningen och dödsboet.

Jag är särkullsbarn då min pappas fru inte är min mamma, tillsammans har dom två minderåriga barn.

Jag blev kontaktad av en advokatfirma som skötte bouppteckningen och fick godkänna testamentet min far lämnade efter sig.

Dock blir jag inte klok på att jag inte har fått se några inventarier på lösören/tillgångar.

För en tid sedan blev jag kontaktad av min pappas fru som frågade om vi alla syskon kunde dela på konstnaden för gravstenen etc, då det var ett gemensamt beslut att ha en. Detta har aldrig kommit på tal tidigare, då pappas dödsbo med lösören först och främst ska betala begravningen.

Så min fråga är, har jag som son till min far och särkullsbarn, rätt att få insyn i inventarier kring alla ägodelar som lämnades kvar efter hans död?

Med vänliga hälsningar,

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Då du är barn till den avlidne är du också en arvinge, det vill säga en person som ska taga del av det den avlidne efterlämnar sig, se 2 kap. 1 § ärvdabalken. Vid någons död ska en bouppteckning, en sammanställning av den avlidnes tillgångar och skulder, göras. Bouppteckningen ska upprättas av dödsbodelägarna och godkännas av två utomstående förrättningsmän. Dödsbodelägarna är alla som har direkt rätt till arv eller bodelning. Du som barn har direkt rätt till arv och är också en dödsbodelägare. Se 18 kap. 1 § och 20 kap. ärvdabalken.

Som dödsbodelägare förvaltar man den avlidnes egendom och man har en skyldighet att upprätta en bouppteckning. Väljer man att göra den privat och inte ta hjälp av någon professionell ska man bland dödsbodelägarna utse en bouppgivare. Bouppgivaren ska vara den dödsbodelägare som bäst känner till den avlidnes skulder och tillgångar (oftast personen som den avlidne bodde med). Det är bouppgivarens uppdrag att göra en sammanställning av egendomen. Sammanställningen ska sedan presenteras för, och godkännas av, resterande dödsbodelägare och förrättningsmännen.

Du som dödsbodelägare har givetvis insyn i dödsboet men fallet kan vara så att någon annan är bouppgivare och då också sammanställer den egendom som den avlidne efterlämnat sig. Innan bouppteckningen registreras ska du ta del av den. Du har alltså rätt att få veta vilka tillgångar och skulder som din far efterlämnat.

Du kan läsa mer om detta på Skatteverkets hemsida, här.

Hoppas att detta svar var till din hjälp. Om du har fler funderingar är du välkommen att ställa en ny fråga här på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Lovisa NilssonRådgivare