Har man ingått ett avtal när man går på en buss eller ett tåg?

Hej! Jag har en fråga som jag ej funnit svar på ännu och tänkte att ni kanske kunde hjälpa mig med den. Min fråga är om jag har ingått ett avtal när jag tar bussen/tåget någonstans utan att ha en biljett? Personligen uppfattar jag det som att jag ingått avtalet genom konkludent handlande då när jag stiger på tåget/bussen accepterat deras (standardavtal) men sedan brutit mot avtalet genom att inte köpa en biljett. Tack i förväg!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på lawline med din fråga.

Ett kort svar till din fråga blir att det scenario du beskriver i din fråga och dina antaganden stämmer. När en person kliver på en buss eller tåg ingår dem ett avtal baserat på konkludent handlande. I svaret nedanför förklarar jag mer ingående varför det stämmer. I mitt svar kommer jag inte hänvisa till lagtext eftersom konkludent handlande inte regleras i lagtext utan har utvecklats genom prejudikat.

Konkludent handlande innebär att man i juridiska termer kan ingå ett bindande avtal baserat på ens handlingar. Hur man agerar eller handlar i en situation kan uttrycka en vilja att acceptera ett avtal trots att man inte har skrivit på ett avtal eller muntligt accepterat avtalet. I sådana fall kan man bli bunden vid ett avtal som man varken skrivit under eller muntligt accepterat.

Det är allmänt känt att man måste betala för en biljett om man vill åka buss eller tåg. När du kliver på en buss eller ett tåg är du medveten om kravet på betalning och din handling (att gå på bussen/tåget) kommer anses utgöra ett accepterande av avtalet och därmed betalningsskyldigheten. Själva handlingen kommer ses som en viljeförklaring från din sida, att du samtycker till ett avtal som innebär att du betalar en viss summa och som motprestation får du åka på bussen eller tåget. Det standardavtal som man konkludent accepterar när man går på en buss eller ett tåg reglerar vanligtvis att man förbinder sig att betala bussbiljetten eller tågbiljetten. Om man går på en buss eller ett tåg utan biljett har man därmed begått ett kontraktsbrott. Om man blir påkommen med att inte ha betalat biljetten kan man därför inte hävda att man inte har ingått ett avtal och därför inte behöver betala biljetten eftersom man ingått ett konkludentavtal när man klivit på bussen eller tåget.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Vänligen,

Erika StålhammarRådgivare