Har man en skyldighet att rapportera sin ADHD diagnos till Transportstyrelsen?

Jag har nyligen fått min ADHD diagnos men har inget körkort, har jag skyldighet att rapportera in det till transportstyrelsen? Va händer om jag inte gör det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Körkortslagen reglerar frågor kring körkortstillstånd, jag kommer därför utgå från denna lag när jag svarar på din fråga. Först kommer jag att gå igenom mer detaljerat vad som gäller men det kommer även finnas en sammanfattning i slutet av texten.

Har du en skyldighet att rapportera in din ADHD-diagnos till Transportstyrelsen om du inte har körkort?

Eftersom du inte har något körkort sedan innan har du ingen skyldighet att rapportera in din diagnos. Däremot har läkare skyldighet att rapportera till Transportstyrelsen om hen finner att du av medicinska skäl skulle vara olämplig att ha körkort, under förutsättning att du har körkort (10 kap. 5 § körkortslagen).

Har du en skyldighet att rapportera in din ADHD-diagnos till Transportstyrelsen om du skulle vilja ta körkort?

När man söker om körkortstillstånd gör Transportstyrelsen en bedömning om köraren uppfyller de medicinska kraven för att få ha körkort. För personer med ADHD kan Transportstyrelsen kräva att köraren lämnar in ett läkarintyg för att visa status för diagnosen, men detta meddelar de dig om när du ansöker (10 kap. 6 § körkortslagen och Transportstyrelsens hemsida).

I de allra flesta fall är det dock inga problem med att få körkortstillstånd om man har ADHD. Det är dock en bedömning som läkaren ska göra och högre krav ställs på tyngre körkortsbehörigheter (se 15 kap. Transportstyrelsens författningssamling TSFS 2010:125).

Sammanfattning

Du har ingen skyldighet att rapportera in din ADHD diagnos till Transportstyrelsen, däremot kan läkare ha en anmälningsplikt. Transportstyrelsen kan även kräva ett läkarintyg av dig om du skulle söka om ett körkortstillstånd i framtiden.

Jag hoppas du fått svar på din fråga! Annars kan du alltid höra av dig till oss igen.

Vänligen

Madeleine RunessonRådgivare