FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll28/02/2021

Har makat underhållsskyldighet om de inte bor tillsammans?

Jag och min man är fortfarande gifta men lever i sär, vi bor alltså åtskilda i varsitt hus och delar ingen ekonomi, är jag ändå underhållskylldig gentemot min man?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Makars underhållsskyldighet gentemot varandra regleras i 6 kap. 1 § äktenskapsbalken. Av lagrummet framgår att makarna, var och en efter sin förmåga, ska bidra till det underhåll som behövs för att deras gemensamma och personliga behov ska tillgodoses. En konsekvens av paragrafens utformning är att den maken med den högsta inkomsten får täcka en större del av dessa gemensamma och personliga utgifter.

Om makarna inte varaktigt bor tillsammans försvinner inte denna underhållsskyldighet. Det framgår av 6 kap. 6 § äktenskapsbalken att den ena maken i en sådan situation ska fullgöra sin underhållsskyldighet genom att betala underhållsbidrag till den andra maken.

Svaret på din fråga blir därmed att du fortfarande kan vara underhållsskyldig gentemot din man, även om ni inte varaktigt bor tillsammans.

Hoppas att detta gav svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar,

Ted WinströmRådgivare