FrågaOFFENTLIG RÄTTSekretess02/07/2018

Har Lawline tystnadsplikt?

Många skriver ju till er om brott de säger sig ha begått. Är lawline täckt av tystnadsplikt, eller gäller vissa lagtexter för er som arbetar inom tjänsten (likt att en doktor och en präst har olika sekretessregler)? Varit nyfiken på detta länge.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

I fråga om tystnadsplikt finns det en sådan lagstadgad för advokater. En advokat har en tystnadsplikt om vad hen får kännedom om i sin yrkesutövning (8 kap. 4 § RB). De jurister som arbetar för Lawline, eller på andra juristbyråer, har inte samma lagstadgade tystnadsplikt.

Däremot har Lawline en integritetspolicy som jag rekommenderar dig att läsa. I vår integritetspolicy är vi transparenta med hur vi använder dina personuppgifter och att vi inte sparar dem längre än vad som är nödvändigt för ändamålet. Du har som kund, i enlighet med dataskyddsförordningen GDPR, bland annat rätt att kräva radering av personuppgifterna. GDPR (och tidigare personuppgiftslagen) innebär även att vi inte får sprida eller lämna ut personuppgifter.

Jag vill avslutningsvis informera dig om att rådgivare vid Lawline inte får tillgång till uppgifter om t.ex. din adress eller ditt personnummer. Rådgivare vid Lawline har även en tystnadsplikt enligt avtal med Lawline. Som rådgivare finns enligt avtalet en skyldighet att iaktta tystnadsplikt om bland annat klientrelaterad information.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare