Har köparen rätt till skadestånd?

vår köpare av vår försålda fastighet kräver skadestånd underlåtit informera om belastning i fastigheten avseende hyra av fritidsbostad

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad är problemet

Jag tolkar din fråga som att du vill veta om köparen har rätt att kräva skadestånd, eftersom du/ni har underlåtit att informera köparen om en belastning i fastigheten avseende hyra (en nyttjanderätt). Sådana belastningar kallas rättsliga fel.

Detta regleras i jordabalken (JB).

Fastigheten är behäftat med ett rättsligt fel

Din fastighet är behäftat med ett rättsligt fel. Om din fastighet belastas av en nyttjanderätt eller ett servitut som köparen inte var medveten om vid köpet har köparen rätt till skadestånd (4 kap., 17 § JB). Frågan blir därmed om köparen var medveten om detta vid köpet. Det framgår inte av frågan men eftersom du skriver att ni har underlåtit att berätta om nyttjanderätten låter det som att köparen är i god tro. Utifrån din beskrivning verkar köparen därmed ha rätt till skadestånd (4 kap. 12 § JB).

Hur du kan gå vidare med din fråga

Jag förstår om du hoppades få ett annat svar. Men jag hoppas ändå att du med detta fick svar på din fråga!

Om du har behov av ytterligare rådgivning, rekommenderar jag att du tar kontakt med vår juristbyrå för vidare hjälp i ditt ärende.

Du kan boka en tid med vår juristbyrå här eller ringa oss för att få mer information.

Kontaktuppgifter till vår telefonkontakt:

Telefon: 08-533 300 04

Öppettider: Mån-fre kl. 10.00−16.00.

Vänligen,

Geske Lovmand HvidRådgivare