Har jag som styvbarn rätt att ärva?

Min mamma träffade min styvfar för 54 år sedan och har alltid sett honom som en fadersgestalt. För över 30 år sedan berättade han att han och min mamma varit till en advokat för att skriva testamente till min fördel. Nu gick han bort i våras och det fanns inget testamente som han sagt. Min mamma kommer inte ihåg något - dement. Jag hittade däremot, vad jag tror, en kladdlapp där han skrivit ner vad han ville. Han ville att jag skulle ärva lägenheten och dess innehåll. Vid ev försäljning skulle 50% gå till mig och mina två barn skulle få dela på 50%. Två fritidsfastigheter finns och det ville han att mina kusiner, som är efterarvingar, skulle ärva. Jag känner mig lurad på mitt arv, det som han bedyrat att det skulle finnas ett testamente fanns inte. Jag har pratat med mina kusiner. Hade min styvfar hunnit ändra det som han antecknat så skulle dom över huvud taget inte haft något med arvet att göra.

Min fråga är således; hur kan vi komma överens om att de tar fritidsfastigheter och jag lägenheten? Finns det någon juridisk överenskommelse att luta sig emot. Det vore skönt om vi kunde komma överens innan min mamma går bort. Jag har sagt till dom att om det var jag så skulle jag avsäga mig efterarbete för dom skulle nog inte tycka det vore roligt om det skulle vara tvärtom. Finns det något över huvud taget man kan göra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Reglerna om såväl arv som testamente finns i Ärvdabalken (ÄB). Jag kommer i det följande för att besvara din fråga dels att redogöra för vem som har legal arvsrätt, dels vad som krävs för ett testamentes giltighet.

Det finns tre arvsklasser

Bröstarvinge utgör första arvsklassen och är arvlåtarens barn. Om något av arvlåtarens barn har avlidit ärver istället dennes barn (dvs. barnbarn) genom s.k. istadarätt (2 kap. 1 § ÄB). Istadarätten är obegränsad och kan således även gälla barnbarns barn osv. Bröstarvinge har alltid rätt till sin laglott, vilken är hälften av arvslotten (7 kap. 1 § ÄB). Även om arvlåtaren testamenterat bort hela sin kvarlåtenskap har alltså bröstarvingen rätt till sin laglott. För att en bröstarvinge ska få ut sin laglott krävs det att den påkallar s.k. jämkning av testamentet (7 kap. 3 § första och andra stycket ÄB). Bröstarvinge som vill påkalla jämkning måste göra så inom sex månader från att vederbörande tog del av testamentet (7 kap. 3 § tredje stycket ÄB).

Finns det ingen arvtagare i första arvsklassen går man istället över till andra arvsklassen. Först i andra arvsklassen är den avlidnes föräldrar, därefter den avlidnes syskon (2 kap. 2 § ÄB). I den tredje arvsklassen finns far- och morföräldrar (2 kap. 3 § ÄB). Den stora skillnaden mellan första arvsklassen och övriga arvsklasser är att det inte finns någon rätt till laglott som det gör för bröstarvingar.

Övriga släktingar än de som är uppräknade i arvsklasserna ovan har ingen arvsrätt (2 kap. 4 § ÄB).

Styvbarn har ingen arvsrätt om inte testamente stadgar så

Som styvbarn är du inte uppräknad i någon av arvsklasserna ovan. Det innebär tyvärr att du inte har någon legal arvsrätt efter din styvfar. Undantaget är om det finns ett testamente som ger dig rätt att ärva.

För att ett testamente ska vara giltigt krävs att vissa formkrav är uppfyllda. Ett testamente ska upprättas skriftligen i två samtidiga vittnes närvaro som bevittnar när testator (testamentsgivaren) undertecknar det (10 kap. 1 § ÄB). Kladdlappen du hittade är således inte giltig som testamente, inte heller att du muntligen fått veta att det finns ett testamente. Anledningen är att testator har en rätt att testamentera, men även en rätt att återkalla ett testamente. Ett testamente kan t.ex. återkallas genom att man förstör ett testamente, då ska det inte vara möjligt att luta sig åt att någon sagt att det finns ett sådant.

I ditt fall har du tyvärr ingen legal arvsrätt då du inte ingår i någon av arvsklasserna. Kladdlappen du hittade utgör heller inget giltigt testamente som ger dig någon arvsrätt. Ärvdabalken är tydlig dels med vem som har legal arvsrätt, dels med vad som krävs för ett testamentes giltighet.

Det finns därmed ingen juridik du kan luta dig mot för att ta del av arvet efter din styvfar. Det som återstår är att finna en överenskommelse med de andra arvingarna, utifrån de argument du skriver i din fråga. Tyvärr har de ingen juridisk skyldighet att låta dig ta del av något arv, varför det i slutändan beror på deras välvilja och vilken relation ni har.

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare