Har jag som arbetstagare en skyldighet att underrätta min arbetsgivare om hur många föräldradagar jag har kvar att plocka ut?

Hej,

Min arbetsgivare vill att jag och två av mina kollegor ska meddela hur många föräldradagar vi har kvar att plocka ut. Har de rätt att begära detta från oss?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om föräldraledighet återfinns i föräldraledighetslagen och omfattar alla arbetstagare som har rätt till ledighet mot bakgrund av föräldraskapet, se 1 § föräldraledighetslagen. Däri framgår ingen skyldighet för arbetstagare att underrätta sin arbetsgivare om hur många föräldradagar man har kvar att plocka ut, vilket innebär att du, enligt lagen, inte behöver informera din arbetsgivare om det. Snarare framgår att arbetsgivaren inte får missgynna en arbetstagare på grund av skäl som har samband med föräldraledighet, se 16 § föräldraledighetslagen.

Om du väljer att utnyttja dina föräldradagar är du däremot skyldig att anmäla detta till arbetsgivaren minst två månader före ledighetens början eller så snart som möjligt, se 13 § föräldraledighetslagen. I denna ansökan måste du som arbetstagare ange hur många dagar du avser vara föräldraledig. Givetvis betyder inte denna skyldighet att arbetsgivaren kan utkräva information om hur många föräldradagar du har kvar att plocka ut, utan får endast reda på hur många dagar du avser att ta föräldraledigt.

Jag hoppas du fick svar på din fråga och återkom gärna om du har ytterligare funderingar!

Mvh,

Victoria AnderssonRådgivare