Har jag rätt till vår hyresrätt trots att min sambo betalat?

Efter ett bråk så valde min sambo att slänga ut mig (bokstavligt talat) från vår gemensamma hyresrätt, ett hyresrättskontrakt som vi båda står på. Jag blev utelåst utan jacka, skor, mobil och nycklar.

Efter att varit utelåst i 30min så släpper han in mig. Försöker tvinga mig härifrån och ber mig dra åt helvete.

Jag har inte betalat hyra sen vi flyttade in (1,5år sedan) och han hotar med det om och om igen. Jag äger allt blabla. Jag har dock betalat mat och övriga räkningar, bil etc. Jag har också en dotter sen innan som tur var inte var hemma när detta skedde.

Nu undrar jag vad som gäller? Kan han slänga ut mig då jag inte betalat några avgifter på lägenheten?

Han säger också att jag är skyldig honom massa pengar eftersom han har betalat allt som har just med lägenheten och göra.

Jag behöver hitta ett nytt boende till mig och min dotter på 5år men det är inte lätt.

Han hotar med att slänga ut alla mina saker på gatan. Men det är också min lägenhet och min dotters trygghet. Jag kan inte bara åka hem till någon och bo på soffan. Vad kan jag göra?.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att det är er gemensamma hyresrätt som aves. Jag tolkar dig som att ni flyttat in i den gemensamt eftersom ni båda står på hyreskontraktet. Det är inte avgörande att han har betalat lägenheten när det kommer till vem som ska ha rätt att bo kvar.

Eftersom ni verkar ha haft ett samboförhållande finns de aktuella reglerna i sambolagen. När sambor separerar kan en av er begära att den egendomen som klassas som samboegendom ska delas upp mellan er i en bodelning (8 § SamboL). Med samboegendom menas till exempel gemensamma möbler men också den gemensamma bostaden. Ett krav som måste vara uppfyllt för att egendom ska anses vara samboegendom är att den införskaffats för gemensam användning (3 § SamboL). Du har alltså rätt att göra anspråk på lägenheten trots att din sambo betalat för den, om ni skaffade den för att ni gemensamt skulle bo där, vilket det låter som på dig. Om din sambo däremot hade skaffat den för sin egen skull har du inte rätt till någon del av den i en bodelning.

Det kan finnas en övertaganderätt av lägenheten, också oberoende av att han har betalat. Den av er som anses ha bäst behov av bostaden kan få överta lägenheten om det anses skäligt (16 § 2 st SamboL). Ett exempel på en sån situation är om du till exempel ska vara boendeförälder åt ditt barn och att han inte ska bo med några barn.

Sammanfattningsvis ingår lägenheten i en bodelning, förutsatt att ni förvärvat den för att ni ska leva i den tillsammans, vilket det verkar som. Du kan då ha möjlighet att överta bostaden om du anses behöva den bäst och om inte ska du kompenseras för att din sambo får lägenheten på sin lott.

Jag rekommenderar alltså dig att be om att genomföra en bodelning. Tills den är genomförd har du samma rättigheter som din sambo att bo kvar i lägenheten.

En begäran om bodelning måste ske inom ett år från dess att ett samboförhållande upphört. Om du behöver hjälp med bodelningen rekommenderar jag dig att kontakta en jurist för vidare hjälp. Du kan boka en tid med våra duktiga jurister på Lawline här.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Maya HempelRådgivare