FrågaARBETSRÄTTSjuk 26/04/2018

Har jag rätt till sjuklön om jag varit för sjuk för att skjutsa barnen till skolan?

Har jag rätt till skuklön från arbetet om mitt barn har varit hemma med mig från förskolan utan att ha varit sjukt, p g a att jag haft feber och inte orkat lämna på dagis.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om jag förstått din fråga rätt så undrar du om du har rätt till sjuklön från din arbetsgivare trots att du inte lämnat ditt barn på dagis.

Reglerna om sjuklön finner du i lagen (1991:1047) om sjuklön.

Sjuklön
Du måste sjukanmäla dig till din arbetsgivare för att få rätt till sjuklön. Första dagen som du är sjuk är en karensdag, vilket innebär att du inte får sjuklön för denna dag, 7§ lagen om sjuklön.
Från dag 2 till dag 14 har du rätt till sjuklön, vilket motsvarar 80% av din lön.

Svar på din fråga
Sjuklön betalas ut av arbetsgivaren till dig som arbetstagare när du är sjuk. Vad du gör under tiden när du är sjuk ska inte påverka din rätt till sjuklön, då detta är din privata tid.

Det finns alltså ingen bestämmelse i lagen om sjuklön som säger att du inte får sjuklön när du inte lämnat ditt barn på dagis.

Jag hoppas du fick svar på din fråga och att du kryar på dig.

Vänligen,

Malcolm HamiltonRådgivare