FrågaARBETSRÄTTSjuk 16/04/2018

Har jag rätt till sjuklön för timmar då jag inte blivit bokad för arbete?

Om man är tillsvidare anställd med timlön på en trafikskola och man blir sjuk.

Ex jag har 10 lektioner á 60 min ute på mitt schema. 5 av dessa är bokade av elever. Dvs att jag kommer endast få betalt för de 5 som är bokade.

Jag blir sjuk.

Får jag sjuklön för alla lektioner eller endast för de som hade genererat lön för mig?

Lawline svarar

Hej,
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Rätten till lön vid sjukdom regleras i lagen om sjuklön. Är man timanställd så ska sjuklönen motsvara inkomstförlusten som uppstår på grund av sjukdomen. Det är alltså endast inkomstbortfall som kan härledas till sjukdomen som kompenseras. Som timanställd har man rätt till sjuklön för de timmar som arbetsgivaren bett en att arbeta. Skulle du vara sjuk fler timmar eller dagar än de arbetsgivaren bett dig att arbeta så får du ingen ersättning då du inte går miste om någon lön.

Eftersom du i vanliga fall inte skulle få någon lön för de fem lektioner som inte är bokade, alltså att du inte går miste om någon lön, så är min bedömning att du endast har rätt till sjuklön för fem av timmarna.

Hoppas du fick svar på din fråga,

Rådgivare