FrågaARBETSRÄTTSjuk 19/03/2020

Har jag rätt till sjuklön?

Undrar om jag har rätt till sjuklön, har börjat en provanställning som upphör efter 16 arbetsdagar.

Blev sjuk efter arbetat 7 arbetsdagar.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Arbetstagare har rätt till sjuklön om han eller hon har tillträtt anställningen och därefter varit anställd 14 kalenderdagar i följd (3 § sjuklönelagen). Arbetsförmågan hos arbetstagaren måste dessutom vara nedsatt (4 § sjuklönelagen). Vid bedömningen om arbetsförmågan är nedsatt tittar man på om arbetstagaren är helt eller delvis förhindrad att utföra sitt vanliga eller därmed jämförligt arbete. Bedömningen kan alltså bli olika beroende på vilket arbete du har.

Du har påbörjat provanställningen och varit anställd i 16 arbetsdagar. Du har alltså rätt till sjuklön om din arbetsförmåga är nedsatt.

Hoppas att du fick svar på din fråga, annars får du gärna återkomma till oss!

Vänligen,

Jakob OsmoRådgivare