Har jag rätt till någon uppsägningstid när jag avsäger mig ett handledarskap som hör till min anställning?

Hej!

Jag har fått en anställning som sjuksköterska med handledarskap. Handledarskapet ger ett lönetillägg på 1000 kr. Jag har detta avtal bekräftat via sms innan jag tillträdde min tjänst. När jag kommer till jobbet första dagen så, visar det sig att vi är två stycken som blivit lovade samma jobb (handledarskapet). Då chefen skjuter på beslut i detta trots att jag har sms bekräftelse samt erfarenhet och formell kompetens för handledarskap så, väljer jag att avsäga mig detta då hela situationen är olustig. Min ersättning för handledarskapet dras då in under uppsägningstiden och man betonar att detta var ett tillägg på ett uppdrag jag sa upp. Jag menar att det var anställning med handledarskap jag gick in i och det är det jag känt mig tvingad att säga upp. Jag menar att jag borde ha ersättningen för uppdraget under uppsägning månaden men, det har jag inte rätt till enl chefen. Vad tycker lagen?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Till en början vill jag beklaga mig över den situation du hamnat i. Jag förstår din fråga som att du undrar om du har någon rätt att kräva att din arbetsgivare betalar ut lönetillägget på 1 000 kr för en månad, eftersom du blev tvungen att avsäga dig ett handledarskap. I mitt svar kommer jag för enkelhetens skull utgå ifrån att du har en tillsvidareanställning.

Den lag som kan bli relevant för dig och din situation är Lag om anställningsskydd (LAS). I LAS finns nämligen regler om uppsägningstid samt saklig grund för uppsägning. Jag kommer kort redogöra för vilka rättigheter en arbetstagare har enligt LAS nedan och hur de kan vara relevanta för dig. Den lagen är dock bara tillämplig för arbetstagare och anställningen som sådan, och inte för uppdrag som en arbetstagare kan få inom ramen för sin anställning. Du skriver att din arbetsgivare menar att du avsagt dig ett uppdrag och därför inte har någon rätt till ersättning, så därför behöver vi också reda ut hur handledarskapet ska betraktas.

Innan jag inleder mitt svar vill jag även uppmärksamma dig på att många av reglerna i LAS kan avtalas bort i ett kollektivavtal. Om det finns ett kollektivavtal på din arbetsplats så kan alltså andra regler gälla. För att ta reda på vad som gäller enligt kollektivavtalet kan du kontakta den fackförening som är part i avtalet.

Uppsägningstid och saklig grund för uppsägning i LAS

När en anställning upphör genom uppsägning, oavsett om det är arbetsgivaren eller arbetstagaren som avslutar anställningen, gäller en lägsta uppsägningstid om en månad (LAS 11 §). Uppsägningstiden är längre om arbetstagaren arbetat mer än två år hos arbetsgivare, men eftersom du är nyanställd är det en månad som skulle gälla för dig. LAS utgör dock ett minimiskydd för dig som arbetstagare, som ni har en längre uppsägningstid i anställningsavtalet gäller den (LAS 2 §).

En arbetstagare har alltid rätt att säga upp sig från en tillsvidareanställning, men en arbetsgivare måste ha saklig grund för att säga upp en arbetstagare. Saklig grund är antingen arbetsbrist eller personliga skäl (LAS 7 §). Om arbetsgivaren genom passivitet eller underlåtenhet att vidta åtgärder förmår en arbetstagare att säga upp sig själv kan det ses som en provocerad uppsägning. Detta innebär att det istället ska ses som att arbetsgivaren sagt upp arbetstagaren, vilket aktualiserar reglerna om saklig grund, vilket ofta saknas i dessa situationer. Om arbetsgivaren saknar saklig grund har du som arbetstagare rätt att få uppsägningen ogiltigförklarad och att kräva skadestånd (LAS 34 och 38 §§). Det är dock ovanligt att en arbetsgivarens beteende bedöms vara så försummande att en uppsägning ska ses som framprovocerad.

Anställning eller uppdrag – är LAS tillämplig?

Som jag förstår det så har du en anställning som sjuksköterska i grunden, som du fortfarande har kvar, och att handledarskapet skulle ha utökat eller till viss del ersatt vissa av de arbetsuppgifter du har som sjuksköterska. Jag tolkar det vidare som att du erbjudits och accepterat en lön för tjänsten som sjuksköterska, med ett lönetillägg för det extra ansvar som handledarskapet innebär. För att du ska ha någon rätt till lönetillägget efter att du avsagt dig handledarskapet enligt LAS måste handledarskapet i sig ses som en särskild anställning som du har utöver din anställning som sjuksköterska.

Det framgår inte direkt av lagen hur en situation som din ska hanteras, men Arbetsdomstolen har i ett avgörande från 2008 (AD 2008 nr 92) slagit fast att en lektor som utsågs till prefekt inte kunde anses ha haft en särskild anställning, utan att hennes utökade ansvar och ändrade arbetsuppgifter endast var inom ramen för anställningen. Arbetsdomstolen har tidigare uttalat att det står arbetsgivare och arbetstagare fritt att avtala om hur en sådan här situation ska hanteras (AD 1997 nr 42). Det är fullt möjligt att avtala att arbetstagaren under en viss tid ska ha andra arbetsuppgifter, för att sedan återgå till sina "ordinarie" arbetsuppgifter, utan att detta ska aktivera reglerna i LAS.

Jag kan se vissa likheter mellan de här fallen och din situation, eftersom det rör sig om anställda som fått utökat ansvar och ändrade arbetsuppgifter med uppdragstillägg till sina löner. I båda dessa fallen har uppdragen bedömts ligga inom ramen för anställningsförhållandet och inte som särskilda anställningar som aktiverar reglerna i LAS. Jag vill dock understryka att det i slutändan handlar om vad du och din arbetsgivare kommit överens om, eftersom det många gånger är fritt att avtala i anställningsförhållanden.

Sammanfattningsvis

Det finns regler i LAS om uppsägningstid och saklig grund för uppsägning, där framprovocerade uppsägningar inte är tillåtna. Dessa regler är dock bara tillämpliga på anställningsförhållanden, och eftersom handledarskapet (enligt min bedömning av Arbetsdomstolens praxis) sannolikt inte anses vara en särskild anställning så hjälper detta inte dig särskilt mycket. Det avtal du har med din arbetsgivare är dock vad som blir avgörande här. Att du har avtalet på sms är ett plus i bevishänseende, men även muntliga överenskommelser räknas som anställningsavtal.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Eftersom du valt telefonuppföljning till den här frågan kommer jag att ringa upp dig på måndag 7 januari vid klockan 17:00. Om det inte passar och du hellre vill att jag ringer vid en annan tid kan du skicka ett mail till natalie.accord@lawline.se.

Vänliga hälsningar,

Natalie AccordRådgivare