Har jag rätt till min månadslön om jag blir uppsagd?

Hej jag blev uppsagd från jobbet den 4 juni men nu ser jag att jag inte fick en hel lön trots att jag har en månadslön. Är det jag som har missuppfattat det hela eller är det något annat?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Då man blir uppsagd har man alltid rätt till en viss uppsägningstid. Den minsta uppsägningstiden är enligt lag en månad. Om man har jobbat mellan 2-4 år hos arbetsgivaren har man istället rätt till två månaders uppsägningstid. 4-6 års arbete ger tre månaders uppsägningstid, 6-8 år ger fyra månaders uppsägningstid, 8-10 år ger fem månaders uppsägningstid och över 10 års arbete ger en uppsägningstid på sex månader. Hur lång uppsägningstiden ska vara är oftast reglerat i anställningsavtalet eller eventuellt kollektivavtal.

Under uppsägningstiden ska man som huvudregel kunna fortsätta arbeta för arbetsgivaren, man har då rätt att behålla sin lön och andra anställningsförmåner under denna period. Man har även rätt till full lön om arbetsgivaren inte skulle dela ut några arbetsuppgifter till den uppsagde.

Om du blev uppsagd den 4 juni har du alltså rätt att få lön till och med den 3 juli (minst), även om arbetsgivaren inte låter dig arbeta något. Om arbetsgivaren vill att du arbetar uppsägningstiden ut måste du dock göra det.

Ifall man istället skulle bli avskedad eller ha en provanställning har man som huvudregel inte rätt till en uppsägningstid, kollektivavtal kan dock ge bättre rättigheter. I dessa fall kan man behöva "gå på dagen" och har inte rätt till fortsatt lön.

Hoppas att du känner att du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Hedvig JohanssonRådgivare