Har jag rätt till mellanskillnaden i lön av min förra arbetsgivare under uppsägningstiden om jag tar en ny anställning med lägre lön?

Jag har blivit uppsagd pga arbetsbrist från min arbetsgivare Moderbolaget AB, från och med 31/8 2018. Jag har varit kontinuerligt anställd i olika bolag inom koncernen sedan 1999.

Jag har ersättning under uppsägningstiden under ett år, eftersom jag är över 55 år och har varit anställt längre än 10 år. Under uppsägningstiden är jag arbetsbefriad.

Nu har jag fått ett erbjudande från Dotterbolaget Sverige AB, som är ett eget bolag inom sfären. Den nya anställningen gäller från och med 1/12 2018, om vi kommer överens, men med en lägre lön än vad jag hade tidigare. Inget kontrakt är påskrivet ännu.

Moderbolaget AB, min förra arbetsgivare, hävdar nu att jag inte har rätt till någon mellanskillnad mellan min tidigare och nya lön.

Jag hävdar att jag har rätt till det med stöd av LAS.

Vad är det som gäller?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tillämplig lag

Som du själv är inne på behöver vi kika närmare på anställningsskyddslagen (LAS).

Under uppsägningstiden har du rätt att behålla din förra lön

Även om du har blivit arbetsbefriad har du rätt att behålla både lön och andra förmåner från ditt arbete under uppsägningstiden (12 § LAS).

Till följd av 55/10-regeln uppgår din uppsägningstid, som du själv nämner, till sammanlagt 12 månader (jfr. 11 § LAS).

Under denna tid ska du alltså ha rätt att behålla samma lön som tidigare, även om du skaffar dig ett nytt jobb.

Din förra arbetsgivare är därför tvungen att betala ut mellanskillnaden

Det är visserligen felaktigt att uteslutande tala om en rättighet för arbetstagaren, även om utfallet i det här fallet kommer att bli det önskade.

Regeln som är av störst intresse för oss är snarare utformad som en rättighet för din förra arbetsgivare i så måtto att han eller hon på utbetalningen av din lön kan avräkna den lön du erhåller från en annan arbetsgivare under uppsägningstiden (13 § LAS).

I praktiken innebär det att din förra arbetsgivare endast behöver betala ut mellanskillnaden, om det som i det här fallet är så att du som arbetstagare får en lägre lön hos din nya arbetsgivare.

Då inga avtal som stadgar annorlunda nämns utgår jag ifrån att inga sådana finns.

Du har därför rätt i sak.

Mina råd

Prata med arbetsgivaren igen och förklara rättsläget.

Står arbetsgivaren på sig gör du bäst i att kontakta ditt fackförbund.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga och önskar dig en fortsatt trevlig helg!

Med vänliga hälsningar

Mattias TörnströmRådgivare