Har jag rätt till löneförhöjning?

Hej! Jag jobbar på en transportfirma som inte har kollektiv avtal, jag har inte fått min lön höjd på 4 år och min fråga är om det finns möjlighet att få betald retroaktiv eller har företaget ingen skyldighet att betala löneförhöjning som jag missade?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Du skriver att du arbetar på en transportfirma och att du inte omfattas av något kollektivavtal. Den årliga löneförhöjning som många tycker är självklar och som jag tror att du syftar på är i själva verket ett vanligt förekommande villkor i många kollektivavtal. Det är alltså inte någonting som följer av någon lag. Med tanke på att det inte finns något kollektivavtal mellan dig och din arbetsgivare har du inte automatiskt rätt till den årliga löneförhöjning som följer av många kollektivavtal. Det råder istället avtalsfrihet mellan er. Det är alltså fritt er emellan att skapa ett anställningsavtal med valfritt innehåll vad gäller lön och villkor för revidering av lön. Din arbetsgivare är med andra ord inte förpliktad att betala någon löneförhöjning till dig om denne inte vill om det inte står i ert avtal. Det innebär också att du inte har rätt till några retroaktiva pengar från utebliven löneförhöjning.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Ellen PiggRådgivare