Har jag rätt till lön för det jag har jobbat?

Hej!har skrivit på ett anställningsavtal 31/5-18och jobbade 4,5,7och 8juni.Skulle åter börja nu vecka32 och ringer dem men då behövs jag inte längre.?Harjag rätt till betalt för det jag jobbat?Och är det 1 månads uppsägningstid?

Lawline svarar

Hej, vad trevligt att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du har rätt till betalt för det du har jobbat

Om ni inte har avtalat om något annat har du rätt till ersättning för de dagarna du jobbade. Arbetsgivaren ska även ha lämnat skriftlig information till dig senast en månad efter att du började arbeta. Där ska information om lönen inkluderas (6c § lag om anställningsskydd).

Uppsägningstid

Du nämner inte vilket slags anställningsavtal ni har skrivit, så jag svarar både utifrån ett tidsbegränsat anställningsavtal och utifrån en tillsvidareanställning. Viktigt att veta är att om det inte står något i avtalet är presumtionen att ni skrev avtal om en tillsvidareanställning.

Om ni skrev ett tidsbegränsat anställningsavtal, t.ex. om allmän visstidsanställning, kan arbetsgivaren inte säga upp avtalet innan anställningstidens utgång (se 4 och 5 § lag om anställningsskydd).

Om ni skrev ett avtal om tillsvidareanställning har du rätt till en månads uppsägningstid (se 4 och 11 § lag om anställningsskydd).

Jag hoppas du fick svar på dina frågor!

Om du behöver mer rådgivning får du gärna vända dig till någon av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr,
klicka här ( lägg in https://www.lawline.se/ask_a_question)

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr,
klicka här ( lägg in https://www.lawline.se/ask_a_question)

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och
välj knappval 1.

Med vänliga hälsningar,

Veronica BorgRådgivare