Har jag rätt till kopia av ett lokalt kollektivavtal?

Jag undrar om företag och fack har rätt att vägra dela ut ett lokalt kollektivavtal med hänvisning att det är en affärsuppgörelse. Vi får titta på det, men inte kopiera det. Fotnot det är ju det lokala avtalet som styr över våra arbetstider det är där man har gjort avsteg från huvudavtalet.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om du har rätt till kopia av det lokala kollektivavtalet, eller om arbetsgivaren och fackföreningen har rätt i att vägra utdela det.

Avtalsparterna i ett kollektivavtal är en arbetsgivare eller en arbetsgivarorganisation och ett fackförbund. I kollektivavtalet regleras arbetsgivarens och arbetstagarens rättigheter och skyldigheter gentemot varandra på en arbetsplats. Kollektivavtalet utgör lägsta gräns för vilka villkor som får gälla på arbetsplatsen. Med ett centralt kollektivavtal som ram kan fackförbundet förhandla med din arbetsgivare om kompletterande villkor som ska gälla på arbetsplatsen, vilket utgör det lokala kollektivavtalet. Lokala kollektivavtal handlar oftast om att parterna förhandlar om extra förmåner för de anställda.

Om det lokala kollektivavtalet skulle omfattas av offentlighetsprincipen så skulle din arbetsgivare och fackförbundets vägran att utdela det varit olagligt enligt grundlag. För att handlingen ska omfattas av offentlighetsprincipen krävs att den är allmän. Enligt 2 kap. 3 § tryckfrihetsförordningen är en handling allmän om den förvaras hos en myndighet och är att anse som inkommen eller upprättad hos en myndighet. Då en fackförening inte är en myndighet är således deras kollektivavtal som förvaras hos dem inte offentliga. De har därmed rätt att vägra lämna ut handlingen.

Har du fler frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Vänligen,

Michella Lina SaidRådgivare