FrågaARBETSRÄTTSjuk 30/03/2018

Har jag rätt till inkomstersättning när jag är sjuk?

Hej!

Får jag som timanställd på ett företag utan kollektivavtal inkomstersättning från Försäkringskassan vid sjukdom (kortvaring, missade timmar pga förkylning, magsjuka etc)?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Utifrån de förutsättningarna du har angivit är det svårt för mig att ge ett bestämt svar. Nedan kommer jag därför att reda ut vad som tillämpas när, och hoppas att du utifrån denna information kan känna att du vet mer kring hur du ska orientera dig fram.

Inkomstersättning

Inkomstersättning är ett komplement till a-kassa, med det menas att du enbart kan nyttja inkomstförsäkring om du är arbetslös och kvalificeras för inkomstförsäkring. Däremot kan den som kvalificerar och har tecknat en sjukförsäkring vid sjukdom få ut ersättning därifrån (hallakonsument.se).

Det som är viktigt att poängtera är att en inkomstförsäkring behöver tecknas, vilket skulle kunna ha gjorts inom ramen för ens kollektivavtal, men i ditt fall behöver du därmed ha tecknat en på eget bevåg. Det är samma tecknande kriterier som krävs för en sjukförsäkring (hallakonsument.se).

Försäkringskassan

Efter 14 dagar slutar många arbetsgivare att betala ut sjuklön, medan andra arbetsgivare aldrig betalar ut sjuklön. När din arbetsgivare slutar att betala ut sjuklön kan du få sjukpenning ifrån Försäkringskassan. Läs mer om det, och hur du kvalificeras för detta på Försäkringskassans hemsida.

Svar

Utifrån hur du har formulerat din fråga låter det inte troligt att du har rätt till en inkomstersättning, du skulle däremot eventuellt kunna ha tillgång till sjukersättning, men om du har det så är det inte Försäkringskassan som betalar ut ersättningen utan de du har tecknat en försäkring med som du vänder dig till. Försäkringskassan kan under vissa omständigheter ge dig sjukpenning.

Jag hoppas att du känner att du har fått ett tydligt svar på din fråga, om det är något mer du undrar över så är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen,

Ronja WestlinRådgivare