FrågaÖVRIGTÖvrigt22/12/2023

Har jag rätt till hittelön?

Hittelön ? Jag ringer och polisanmälde för 2 år sedan en som jag trodde stulen lastbil med av presenning övertäckt flak. På gatan utanför min bostad. Polisen kom och fann att det stod en stulen Lamborghini på flaket och beställde bärgare och väntade kvar tills den bärgats bort. Har jag rätt till hittelön för lastbilen och Lamborghini?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga kommer jag använda mig av Lag om hittegods (HittegodsL).

Den som hittar något ska utan oskäligt dröjsmål anmäla fyndet till polismyndigheten, 1 § HittegodsL. Av frågan framgår att du gjort detta.

Ägaren har rätt att återfå hittegodset om han eller hon betalar Polismyndighetens och upphittarens skäliga kostnader i anledning av fyndet och skälig hittelön, 3 § HittegodsL.

Om en eventuell tvist om hittelönen uppkommer avgörs frågan i allmän domstol. Dock får polismyndigheten välja att lämna ut godset till ägaren mot lösen som polismyndigheten finner skälig, 3 § 2 st HittegodsL.

Jag hoppas att detta var svar på din fråga. Om du har ytterligare frågor eller funderingar är du varmt välkommen att höra av dig igen.

Hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare