FrågaFAMILJERÄTTBodelning27/02/2023

Har jag rätt till halva värdet av en lägenhet min exfru köpte när vi var gifta?

Hej, Min ex fru köpte en lägenhet i Turkiet när vi var gifta. Har jag rätt till hälften av värdet av lägenheten när hon säljer den? Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om äktenskapsskillnad (skilsmässa) finns i Äktenskapsbalken (ÄktB).

När ett äktenskap upplöses ska makarnas egendom fördelas mellan dem genom bodelning, 9 kap 1 § ÄktB. Jag tolkar det som att du och din exfru ännu inte genomfört bodelningen än. Beräkningen av vilken egendom som ska ingå i bodelningen görs med utgångspunkt från den dag då talan om äktenskapsskillnad väcktes, 9 kap 2 § ÄktB. Eftersom din exfru köpte lägenheten under tiden ni var gifta kommer lägenheten att ingå i bodelningen förutsatt att den är giftorättsgods, 10 kap 1 § ÄktB. Giftorättsgods är egendom som inte utgör enskild egendom, 7 kap 1 § ÄktB. Vad som utgör enskild egendom står i 7 kap 2 § ÄktB och enligt första punkten kan egendom göras till enskild egendom genom bland annat äktenskapsförord. Förutsatt att din exfrus lägenhet som hon köpte i Turkiet inte har gjorts till enskild egendom genom äktenskapsförord kommer denna vara giftorättsgods och därmed ingå i bodelning. Detta innebär att du har rätt till halva värdet av lägenheten eftersom giftorättsgodset ska delas lika mellan er, 11 kap 3 § ÄktB.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga och om du undrar något mer är du varmt välkommen att ställa nya frågor!

Vänligen,

Elise EngströmRådgivare