Har jag rätt till en tillsvidareanställning redan från start? provanställning och visstidsanställning

Hej!

Har en fråga kring provanställning.

Scenario: Jag började jobba för ett företag med en provanställning på 6 månader hos Bolag1. Men på grund av omständigheter och att jag inte uppfyllde alla kriterier gick aldrig anställningen till en tillsvidare anställning, jag fick dock en behovsanställning och fortsatte jobba som extra när det behövdes.

På grund av att jag ville ha mer arbetstimmar så fick jag en rekommendation, ca ett år efter, till att jobba för samma företag med liknande koncept.

Jag fick erbjudande att jobba 75% med en provanställning fast denna gång blev jag anställd under Bolag 2, ett annat bolag. Får man göra så eller har jag rätt till en tillsvidare redan från start?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser om anställningsformer finns i i lagen om anställningsskydd (LAS).

Utifrån din fråga så uppfatta jag dina anställningsformer under bolagen på följande sätt:
Bolag 1 provanställning 6 månader
Bolag 1 behovsanställning 1 år
Bolag 2 provanställning

Till att börja med får provanställningar löpa under 6 månader (6 § LAS).

Behovsanställningar kan vara i from av tillsvidareanställning eller visstidsanställning (på begränsad tid). En visstidsanställning övergår till en tillsvidareanställning när en arbetstagare har varit anställd hos arbetsgivaren i visstidsanställning i sammanlagt mer än två år under en femårsperiod, eller under en period då arbetstagaren har haft tidsbegränsade anställningar hos arbetsgivaren i form av allmän visstidsanställning, vikariat eller säsongsarbete och anställningarna följt på varandra (5 a § LAS).

Förutsatt att du hade en behovsanställning som var en visstidsanställning hade bolag 1 ingen skyldighet att omvandla din tidsbegränsade anställning till en tillsvidareanställning. Det finns dock undantag i 3 § LAS. Om bolag 1 och 2 tillhör samma koncern får du tillgodoräkna dig anställningstiden hos bolag 1 (3 § 1 punkten LAS). Om bolag 1 har genomgått en företagsöverlåtelse kan du även få tillgodoräknat anställningstiden hos bolag 1 (3 § 2 punkten LAS).

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Om du har fler funderingar är du välkommen att ställa en ny fråga till oss här på Lawline!

Amanda BlombergRådgivare