FrågaARBETSRÄTTSjuk 30/11/2018

Har jag rätt till både sjukpenning och avgångsvederlag?

Kommun säger upp mig på grund av personliga skäl med avgångsvederlag. Jag har 0% arbetsförmåga på på nuvarande jobb.

Jag är sjukskriven länge, 2 år.

Får jag rätt att få 6 månaders avgångsvederlag med full lön och har sjukpenning ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vem har rätt till sjukpenning?

Sjukpenning regleras i socialförsäkringsbalken (SFB) och är en arbetsbaserad socialförsäkringsförmån som förutsätter att den försäkrade är att se som arbetstagare (se 27 kap. 2 § och 6 kap. SFB). Även efter uppsägning kvarstår försäkringsskyddet såsom arbetstagare om det föreligger omständigheter som ger SGI-skydd (6 kap. 10 § SFB). SGI står för sjukpenninggrundande inkomst och är en förutsättning för rätten till sjukpenning, det är inte jätteviktigt att förstå den exakta innebörden för dig. Tid utan förvärvsarbete som ger rätt till sjukpenning utgör en SGI-skyddande omständighet (26 kap. 17 § 1p. SFB). En person som är berättigad sjukpenning och sägs upp är därav fortsättningsvis är berättigad sjukpenning under förutsättningen att denne är helt eller delvis arbetsoförmögen till följd av sjukdom (se 27 kap. 2 § SFB).

Vad gäller för sjukpenning vid avgångsvederlag?

Enligt den så kallade minskningsregeln avseende samordning av sjukpenning med samtida lön gäller att sjukpenningen i vissa fall reduceras då den ersättningsberättigade för samma tid uppbär lön (28 kap. 19 § SFB). Enligt Försäkringskassans allmänna råd (RAR 2002:5) är avgångsvederlag ett exempel på en ersättning som inte bör betraktas som lön i minskningsregelns mening. Anledningen är att dessa ersättningar tjänats in tidigare och därför inte avser samma tid som sjukpenningen.

Sammanfattning

Eftersom du redan är berättigad sjukpenning påverkar inte uppsägningen din fortsatta status som sjukpenningsberättigad försäkringstagare (6 kap. 10 § SFB och 26 kap. 17 § 1p. SFB). Då avgångsvederlag inte är att anse som lön uppburen samma tid som sjukpenningen kommer inte sjukpenningens belopp att påverkas. Innebörden är att du har rätt till både avgångsvederlag och sjukpenning. Bedömningen av om avgångsvederlag ska ses som samtidigt uppburen lön kan dock falla ut annorlunda i enskilt fall då försäkringskassans allmänna råd inte är bindande.

Hoppas du fick din fråga besvarad!

Vänligen,

Joar LindénRådgivare