FrågaKÖPRÄTTÖvrigt08/03/2021

Har jag rätt till återbetalning när en konsert flyttats fram?

Hej jag hade köpt biljetter till en konsert som skulle hållas i april 2020. På grund av den rådande situationen blev denna konsert uppskjuten till detta år 2021.

När denna information kom upp, kontaktade jag arrangören och bad om en återbetalning men nekades denna. Jag kontaktade även bolaget där jag köpte mina biljetter och nekades även från dem en återbetalning. De menar att arrangören ska stå för detta.

Nu har de för andra gången skjutit upp konserten och jag kontaktade dem denna gång också och bad om en återbetalning, som sist nekades mig begäran.

Vad kan jag göra??

Hur eller var kan jag göra en anmälan på detta?

Jag vill inte gå på konserten på grund av att den skjutits upp och vill ha tillbaka mina pengar.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om en konsert ställs in och flyttas fram har du rätt få tillbaka pengarna för biljetten. Du har rätt till återbetalning oberoende av vilken anledning som konserten inte genomförs. Därmed kan inte företaget hänvisa till den rådande pandemin. Konsertarrangören ska därför återbetala hela biljettkostnaden. Du bör dock läsa igenom avtalsvillkoren från det företag du köpte biljetten ifrån för att se om det finns ett villkor som begränsar arrangörens återbetalningsskyldighet.

Eftersom du redan klagat hos företaget två gånger och därigenom nekats återbetalning rekommenderar jag dig att vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att göra en anmälan. ARN prövar tvister mellan konsumenter och företag. Här hittar du deras hemsida.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Mathias NilssonRådgivare