Har jag rätt till arv efter min mormors brors fru?

Hej!

Jag har en fråga gällande ett arv efter min mormorsbrors fru som avlidit och de hade inga barn, men det finns syskonbarn på hennes sida och min mormorsbrors sida.

Nu ska dom fördela arvet mellan syskonbarn, förmodligen huset de säljer. Det gäller mina farbröder och moster och min mamma, men nu är min mamma avliden, har då min bror och jag rätt till arv?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Eftersom din fråga berör arv blir ärvdabalken (ÄB) tillämplig lagstiftning. I första hand ärver den avlidnes make, och övriga arvingar får då vänta på sitt arv tills maken avlider (3 kap. 1 § ÄB). Primärt ärver alltså din mormors bror, men i din fråga antyds att det inte är aktuellt för honom att ärva. I frågan framgår det inte tydligt om det är på grund av att han är avliden, men jag misstänker det. I annat fall hade kvarlåtenskapen efter din morbrors fru fördelats mellan endast hennes arvingar vilket skulle innebära att din brors syster och hans syskonbarn och dennes barn inte skulle få ärva. I mitt fortsatta svar förutsätter jag därför att din mormors bror också är avliden och att han avled innan hans fru.

Den legala arvsordningen

Ärvdabalken är utöver en makes rätt till arv indelad i tre arvsklasser som måste tömmas helt på arvingar för att det ska vara aktuellt att gå vidare till nästa. Den första arvsklassen består av den avlidnes barn, som delar lika på arvet (2 kap. 1 § ÄB).Eftersom din mormors bror och hans före detta make inte hade några barn går man vidare till den andra arvsklassen. Den andra arvsklassen består av den avlidnes föräldrar, som också delar lika på arvet. Om föräldrarna i sin tur är avlidna träder syskonen till arvlåtaren in i föräldrarnas ställe (2 kap. 2 § ÄB). En grundläggande princip i svensk arvsrätt är istadarätten, som innebär att ett barn träder in i en avliden förälders ställe. Även syskonbarnen, och om denne är avliden, dennes barn, har därför rätt att ärva. Så fortsätter det tills det inte längre finns några arvingar i det ledet. Jag utgår från att din mormor är avliden eftersom det av frågan framgår att arvet skulle fördelas på din mamma i stället för din mormor. Det skulle innebära att du och din bor kliver in i din mammas rätt till arv. Den tredje och sista arvsklassen, som inte är aktuell här, består av farföräldrar och morföräldrarna, vilka ärver om arvlåtarens föräldrar, syskon eller syskonbarn är avlidna (2 kap. 3 § ÄB)

Fördelning av arv efter din mormors brors fru - slutsats

Din mormors brors fru fick troligen ärva allt när din mormors bror gick bort med fri förfoganderätt. När din mormors brors fru avled ska det ske en bodelning innan arvet delas ut, och den del som din mormors bros fru fick i arv efter din mormors bror ska då delas ut till din mormors brors arvingar, i detta fall hans syskonbarn. Genom istadarätten kliver du och din bror in i din mammas ställning och har därför rätt till en del av arvet efter din mormors bror. Ni ska då dela lika på den delen av arvet som skulle ha tillfallit din mamma om hon var vid livet.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Hälsningar,

Jasmine AtieRådgivare