Har jag rätt till arv efter min biologiske far om jag är adopterad?

Ja adopterades bort 1955. Min biologiske far lever ff. Han är 89 år o sjuk. Har ja arvslott efter honom?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Av Föräldrabalken 4:8 framgår att adoptivbarn rent juridiskt anses som adoptivföräldrarnas barn och inte som de biologiska föräldrarnas barn. Detta innebär att när regler om arv tillämpas kring dig eller någon i din familj så kommer du inte att ses som barn till din biologiske far utan som en del av din adoptivfamilj.

”Arvslott” är den del av arvet som varje arvinge ska ha enligt arvsordningen och enligt arvsordningen har inga andra än just familjemedlemmar och släktingar rätt till arv, se Ärvdabalken 2:1-4.

Eftersom inga andra än släktingar har rätt till arv och du rent juridiskt inte ses som släkt till din biologiske far, så har du inte arvslott efter honom. Du kommer alltså inte att ärva din biologiske far, om inte han har skrivit ett testamente som ger dig rätt till arv.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Om du undrar något mer är du välkommen att kontakta oss igen.

Vänliga hälsningar,

Martin AmnellRådgivare