Har jag rätt till arv efter både min faster och hennes man?

hej

jag är särkullsbarn efter en faster och hennes man

som ej hade egna barn

har jag rätt till arv efter båda eller bara efter min faster

det finns inget skrivit testamente

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

De "vanliga" reglerna om vem som har rätt till arv efter din faster och hennes man är de som gäller eftersom du skriver att det inte finns något testamente. Dessa regler finns i Ärvdabalken (ÄB).

Har du rätt till arv efter din faster?
Du skriver att din faster och hennes man inte hade egna barn. Arvet efter din faster ska då gå till hennes föräldrar, alternativt hennes syskon. Utifrån din fråga låter det som att varken föräldrar eller hennes syskon är vid livet. Detta betyder att din fasters syskonbarn ska ärva efter henne istället. Förutsatt att du är det enda syskonbarnet har du rätt till hela arvet efter din faster (ÄB 2 kap. 2 §).

Har du rätt till arv efter din fasters man?
Du har däremot inte direkt rätt till arvet efter din fasters man. Precis som enligt ovan så ärver i första hand mannens föräldrar eller syskon och om inte de är vid livet mannens syskonbarn (ÄB 2 kap. 2 §). Skulle varken syskon eller syskonbarn finnas, ska mannens far- eller morföräldrar ärva, alternativt hans föräldrars syskon. Mannens kusiner har inte rätt att ärva (ÄB 2 kap. 3 §). Är ingen av dessa släktingar/arvingar vid livet ska arvet gå till arvingarna på din fasters sida, alltså till dig (ÄB 3 kap. 8 §).

Sammanfattning:
- Du har rätt till hela arvet efter din faster om hon inte har några föräldrar eller syskon vid livet eller andra syskonbarn.
- Du har även rätt till arvet efter din fasters man om han inte har några levande arvingar som har rätt till arvet.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Har du ytterligare funderingar är du välkommen att återkomma med en till fråga.

Med vänliga hälsningar

Tova AnderssonRådgivare