Har jag rätt att vara ledig för att studera?

Hej! Jag har fast anställning på 100% sen 1 år tillbaka och ska nu plugga Matte B på distans i 6 månader. Har jag rätt att ansöka om tex 25% tjänstledigt för dessa studier? Om inte, vad gäller för mig?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Regler om rätt till ledighet för utbildning finns i studieledighetslagen. Enligt 1 § har arbetstagare i allmän och enskild tjänst rätt till behövlig ledighet för att undergå utbildning. Lagen omfattar i princip all utbildning, förutom självstudier. Självstudier kan till exempel vara att man studerar på egen hand inför högskoleprovet. Det är du som bestämmer vad du ska studera och ledigheten beviljas för den tid som utbildningen tar. Tjänstledigheten är obetald.

För att få ledigt måste du vid ledighetens början ha varit anställd hos samma arbetsgivare i sex månader eller sammanlagt minst tolv månader de senaste två åren (3 §). Tänk på att annat kan gälla enligt ett kollektivavtal (2 § andra stycket). Arbetsgivaren har i vissa fall rätt att skjuta upp ledigheten (4 §).

Jag utgår i mitt svar från att du har varit anställd hos samma arbetsgivare i ett år. Du har därmed rätt till obetald ledighet för att studera. Kom ihåg att en annan kvalificeringstid (den anställningstid som krävs för att du ska ha rätt till ledighet) kan gälla enligt kollektivavtal. Jag rekommenderar dig därför att undersöka om du omfattas av kollektivavtal. Du kan fråga din arbetsgivare eller fackförening vad som gäller. Jag kan inte se att Matematik B på distans skulle vara undantagen från lagen. Din ledighet kommer beviljas utifrån hur mycket tid som krävs för utbildningen. Uppge i din ansökan hur lång tid du vill vara ledig och hur mycket du vill gå ner i arbetstid.

Hoppas att du har fått svar på din fråga, annars får du gärna återkomma till oss på Lawline!

Jakob OsmoRådgivare