FrågaKÖPRÄTTÖvrigt27/01/2023

Har jag rätt att ta tillbaka något som någon annan tidigare tagit från mig genom bedrägeri?

hej! för några år sedan var jag med om ett bedrägeri där min cross blev tagen. Jag skulle sälja den och köra hem crossen till köparen då dem inte hade möjlighet att hämta den. På plats visade dem mig banköverföringen, men vi hade olika banker så det skulle ta 1 dag innan pengarna kom in på mitt konto. Jag lämna över crossen och åkte hem, men pengarna kom aldrig. polisanmälde allt. Jag hade bild på ramnumret så man kan identifiera den och vi vet vilka personerna är som tog den men ärendet lades ner. detta är nu ca 3-4år sedan. för några månader sedan hittade jag crossen som var tillsalu igen, Ramnumret stämde och polisen beslagtog den. nu la dem ner det igen och killen som ägde den nu ska få tillbaka den. Min fråga är, är detta verkligen rätt? borde det inte vara jag som har rätt till crossen? jag har gjort anspråk på den och har nu 30 dagar på mig att göra kvarstad

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Omständigheter

Som jag tolkar din fråga är det en person som har stulit din cross som du även anmält för detta. Du har senare hittat samma cross och lyckats identifiera den med hjälp av ramnumret som du hade men den tillhörde nu någon annan än personen som stal den från dig. För att besvar din fråga kommer jag utgå i lag om godtrosförvärv av lösöre (LGF).

Vad gäller vid godtrosförvärv

Vid ett godtrosförvärv så får en person äganderätt över mopeden som hen förvärvat av någon om personen trodde att säljaren ägde och hade rätt att förfoga över din moped (LGF 2 § första stycket). För att en köpare ska anses vara i god tro måste omständigheterna runt om köpet antyda att säljaren ägde mopeden (LGF 2 § andra stycket).

Vad gäller eftersom mopeden hade fråntagits dig olovligen

Det gäller visserligen andra regler för en moped som hade stulits eller olovligen tagits från dig då det hade försvårat möjligheten för den nya köparen att göra ett godtrosförvärv (LGF 3 §). Men eftersom du har lämnat ifrån dig mopeden frivilligt även om erat avtal (att du sålt mopeden till personen) inte är giltigt, då du inte fått betalt, så kan inte bestämmelsen hjälpa dig i detta fallet (Prop 2002/03:17 s. 36)

Din möjlighet att få tillbaka mopeden

Eftersom du har förlorat äganderätten till egendomen genom godtrosförvärv så har du möjlighet att få tillbaka den genom att du kräver tillbaka egendomen från personen som har den inom se månader från att du fått veta att en annan person har den, vilket det enligt dina omständigheter verkar som du gjort (LGF 5 §). Det du ska betala i lösen för att få tillbaka mopeden ska motsvara det som den nuvarande ägaren betalade för den plus eventuella kostnader för förbättrningar som gjorts (LGF 6 § första stycket). Däremot ska du aldrig betala mer än vad det nuvarande marknadsvärdet för mopeden är (LGF 6 § andra stycket).

Hoppas du fått svra på din fråga

Elias BergmanRådgivare