Har jag rätt att få veta vem som angivit mig i partnerspårning av klamydia?

Hej! Om jag får hem ett klamydiabrev i posten, då att någon uppgav mina uppgifter i samband med att de testat positivt. Har jag rätt att veta vem denna personen var isf? Om inte, finns det ”kryphål” som att jag tex skulle ha rätt till att veta vad personen nämnt skulle vara smitto tillfället? Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Tolkning av frågan och lagrum

Jag tolkar det som att du har fått hem ett klamydiabrev eftersom någon angivit dig i en s.k partnerspårning. Du undrar om du på något sätt har rätt att få veta vem det är som har angivit dig.

För att besvara din fråga kommer jag använda mig av smittskyddslagen (SmL) och offentlighets- och sekretesslagen.

Har jag rätt att veta vem det var som angav mig i partnerspårning av klamydia?

Om man testar positivt för klamydia vilket är klassat som en allmän farlig sjukdom, har läkaren en skyldighet att utföra en s.k partnerspårning och patienten har en skyldighet att delta i en partnerspårning (3 kap 4 § första stycket SmL). Personen som uppgett dig har alltså haft en skyldighet till att göra det i enlighet med smittskyddslagen.

Alla de uppgifter som lämnas vid en partnerspårning till hälso- och sjukvårdspersonal är skyddade av en strikt sekretesslag. Detta innebär att uppgifter inom partnerspårning, såsom vem som angivit dig, datum m.m är belagda med sekretess. Sjukvårdspersonal har alltså tystnadsplikt rörande uppgifterna i partnerspårningen (25 kap 1 § offentlighets- och sekretesslagen). Du har därmed ingen rättighet att få reda på vem som har uppgett ditt namn eller några andra uppgifter som angivits i partnerspårningen.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Har du några andra frågor är du välkommen att ställa en ny fråga till oss på Lawline.

Hälsningar,

Hanna RudelövRådgivare