Har jag rätt att få ut mitt anställningsavtal?

Hej! I sommar återgår jag till ett sommarjobb jag hade förra året, men när jag var på huvudkontoret för att hämta bl. a hämta arbetskläder, blev jag även informerad om att mitt anställningsavtal fortfarande gällde. Men saken är den att det har försvunnit sen sist, förmodligen råkade jag slänga det när jag rensade. Och jag medger att, ung och oerfaren som jag ännu är, trodde jag att det bara gällde under sommaren då jag först jobbade. Jag skäms över mitt naiva misstag, men kan man få en kopia av sitt anställningsavtal om man frågar sin arbersgivare/arbetsledare?

Tacksam för svar!

/Anonym

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svaret är ja, du kan få en kopia av ditt anställningsavtal av din arbetsgivare.

Dock att utgå ifrån informationen som du har lämnat så tolkar jag att det kan röra sig om ett nytt anställningsavtal och det regleras i lag om anställningsskydd (LAS). Då det är viktigt att ha koll på om det är ett nytt anställningsavtal eller inte. Som du skriver rör det sig om ett sommarjobb som du har haft tidigare. Då när det kommer till sommarjobb eller säsongsarbete så handlar det oftast om en visstidsanställning. Det betyder att anställningen pågår under en begränsad tid och därefter har avtal ingen verkan längre. Därmed när du börjar arbeta igen denna sommar blir det ett nytt anställningsavtal. Med samma villkor som vid det tidigare anställningsavtalet om ni inte har bestämt annat som exempel annan lön. När det är ett nytt anställningsavtal har din arbetsgivare en informationsskyldighet till dig som arbetstagare att ge dig ditt anställningsavtal inom en månad enligt 6 c § LAS. Därför har du en laglig rätt att ta del av ditt anställningsavtal och din arbetsgivare måste ge dig det.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att höra av dig till oss.

Med vänliga hälsningar,

Lucas RasmussonRådgivare