Har jag rätt att få tillbaka pengar för ursprungsfrakten vid retur av en vara köpt på distans?

Tack Mattias Törnström för Ditt svar även om det inte hade med frågan att göra. Gällde Frakt/Ångerrätt

Saken: Företaget återbetalar inte utleveransen av objektet. Att returfrakten skall betalas av konsumenten

var inte ifråga,

Kristallklart att företaget bryter mot innehållet i lag om ångerrätt då utleveranskostnaden inte

rembourseras. /Givet att inte specialleverans begärts/

Vad är Ert svar/råd i detta sammanhang?

Hälsningar

Lawline svarar

Hej igen,

Tack för den kompletterande informationen.

Nu förstår jag frågan som att det är ursprungsfrakten du vill ha åter och inte returfrakten. Om det inte heller är detta du menar, så är du välkommen att kommentera nedan.

Företaget behöver inte ersätta dig för ursprungsfrakten

Om anledningen till returen är att du inte är nöjd med varan eller annars inte vill ha den behöver företaget inte återbetala ursprungsfrakten till dig.

Att du inte vill ha varan fråntar inte det faktum att en leverans av varan har företagits och det har, åtminstone inte utifrån din fråga, varit några problem med själva frakten i sig. Frakten är en tjänst som ska hållas skild från varan.

Du har därför som utgångspunkt inte rätt att återfå pengarna för ursprungsfrakten, men däremot för varan i sig om du inte vill ha den (2 kap. 14 § första stycket DAL).

Om du däremot har skickat tillbaka varan på grund av att den är defekt, inte motsvarar beskrivningen eller ett liknande fel på näringsidkarens sida ska du givetvis bli kompenserad även för ursprungsfrakten.

Du har inte uppgett anledningen till varför du vill skicka tillbaka varan, varför mitt svar blir svävande.

Mina råd

Om du har skickat tillbaka varan för att du inte är nöjd eller annars inte vill ha den har du ingen rätt att återfå ursprungsfrakten. Du bör då inte göra någonting.

Är det däremot så att du har skickat tillbaka varan på grund av ett fel som beror på näringsidkaren bör du i första hand kontakta företagets kundtjänst och meddela att de är skyldiga att återbetala dig även för ursprungsfrakten. Vid reklamation bör alltid kontakt tas med företagets kundtjänst innan det att man returnerar varan.

Om företaget inte går med på det kan du givetvis vända dig till konsumentombudsmannen eller ARN för vägledning och för att få kraftigare argument att använda mot näringsidkaren.

I tredje hand återstår tvist i domstol.

Med vänliga hälsningar

Mattias TörnströmRådgivare