Har jag rätt att få lika mycket i lön hos den nya arbetsgivaren som den föregående?

Hej, min nya arbetsgivare kunde erbjuda mej 6000,- mindre i lön än den förra arbetsgivaren. Dom är inte fackanslutna. Kan dom göra så, eller måste dom erbjuda likvärdig lön som förra arbetsgivaren? Det här gäller byggbranch. MVH

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I följande svar kommer jag att, mot bakgrund av att du skriver att den nya arbetsgivare inte är fackansluten, utgå från att det inte finns något kollektivavtal på arbetsplatsen.

I sverige finns det inte någon minimilön lagstadgat; utgångspunkten är att arbetsgivaren kan i samråd med arbetstagaren bestämma hur låga lön som helst. Från denna utgångspunkt finns det dock undantag. Arbetstagarens lön får exempelvis inte vara oskäligt låg (36 § AvtL). Vad som anses vara oskäligt låg lön är svårt att säga generellt då det beror nämligen på många olika faktorer såsom arbetstagarens arbetserfarenhet, arbetskapacitet, utbildningsnivå etc.

I ditt fall innebär det alltså att det är som utgångspunkt din nya arbetsgivare som bestämmer storleken på din lön. Din nya arbetsgivare har rätt att erbjuda dig i princip hur låg lön som helst oavsett om det kan innebära att du får en lägre lön än tidigare. Detta gäller dock med undantag för att den nya lönen inte får vara oskälig låg. Vid denna skälighetsbedömning torde med andra ord ingen hänsyn direkt tas till vilken lön du tidigare haft.

Med det sagt hoppas jag att du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare