FrågaPROCESSRÄTTRättshjälp02/11/2021

Har jag rätt att byta advokat?

Hej! Min syster är mitt i en vårdnadstvist där hon tog kontakt med en advokat som skulle representera henne juridiskt i tingsrätten för ca. 3 månader sedan. Hon pratade med advokaten första gången när hon skulle presentera hennes situation för advokaten och de skulle skriva ett avtal. Sedan dess har advokaten varit svår att nå och ber själv om ursäkt för att han har mycket att göra och varit väldigt upptagen.

När hon ringer på advokatens telefeonnummer kommer hon alltid till växeln och receptionisten meddelar alltid att han är upptagen just nu och att hon skulle meddela honom att min syster ringde, men han ringer eller hör inte av sig efter. Han hör av sig endast när han vill. Min fråga är då om min syster har rätt att få byta advokat med denna anledning? Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline!

Rätten att byta advokat beror mycket på om klienten har en offentlig försvarare som betalats via rättshjälp, eller en privat försvarare som klienten själv betalat.

Ifall din syster har bekostat försvararen själv har hon all rätt att byta advokat, och behöver heller inte ange någon särskild anledning. Det går bra att byta advokat i det här läget utan att några formella hinder står i vägen.

Ifall din syster har erhållit en försvarare via rättshjälp, det vill säga en av det allmänna betald försvarare, krävs det särskilda skäl för byte av försvarare, se 26 § rättshjälpslagen. Att din systers advokat har varit upptagen med andra uppdrag kan inte i sig anses vara särskilda skäl. Särskilda skäl föreligger främst vid sjukdom hos biträde eller jävighet. Likaså kan särskilda skäl föreligga ifall det är ett för klienten avgörande fall, exempelvis ett vårdnadsmål eller liknande. Särskilda skäl är dock ett högt ställt krav.

Med vänlig hälsning!

Martin CarlehedenRådgivare