Har jag rätt att avsluta provanställning på dagen?

Jag har fått en provanställning på 6 månader, med en uppsägningstid på 1 månad. Jag är missnöjd med arbetsplatsen och vill därför sluta. Är det möjligt för mig att helt enkelt meddela detta till min chef och sluta gå till det jobbet redan samma dag, eller måste jag fortsätta gå dit 1 månad efter det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Bestämmelser om vad som gäller vid provanställning finns i Lag om anställningsskydd (LAS).

Provanställning är en viss typ av tidsbegränsad anställning som skiljer sig från andra tidsbegränsade anställningar eftersom provanställningen enligt huvudregel kan avslutas av både arbetstagare och arbetsgivaren när som helst under anställningstiden, utan uppsägningstid och utan att behöva ange några skäl för avbrytandet, 6 § 3 stycket LAS. En provanställd saknar därför i regel anställningsskydd.

Detta gäller dock endast om inget annat har avtalats mellan dig och din arbetsgivare, 6 LAS 3 st LAS . Du skriver att du har en uppsägningstid på en månad, vilket då innebär att varken du eller din chef kan avbryta provanställningen innan prövotidens utgång utan att iaktta en månads uppsägningstid. Du kan därför inte lämna ditt jobb på dagen, utan måste jobba kvar en månad enligt den avtalade uppsägningstiden efter det att du meddelat din chef att du vill avsluta provanställningen i förtid.

Jag skulle dock råda dig att prata med din chef och kanske kan ni komma fram till en lösning tillsammans!

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Paula Reich ZackrissonRådgivare