Har jag rätt att ärva sambons bil?

Min sambo hade en bil när vi träffades.

Efter någon månad så betalade jag av hans billån.

Jag har kvitton på att jag betalat av lånet.

Så nu undrar jag vem som ärver bilen. Han dog här i början på året.

Nu säger hans mamma att dom ärver bilen. Gör dom det?

Och kan jag då kräva dom på 34000kr som jag betalade av billånet med?

Bilens värde är 58000kr

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

Först vill jag beklaga din sambos bortgång.
Jag utgår från att din sambo inte hade skrivit något testamente och att ni inte har några barn.
Enligt svensk rätt ärver sambos inte varandra, utan det enda skydd som finns för den efterlevande sambon är den så kallade lilla basbeloppsregeln som man hittar i Sambolagens 18 §. Den innebär att den efterlevande sambon alltid har rätt att få ut egendom motsvarande två basbelopp efter skuldtäckning. Regeln gäller enbart samboegendom, vilken enligt 3 § är gemensam bostad och gemensamt bohag om det är inköpt för gemensamt bruk. En bil är alltså inte samboegendom, och kommer inte ingå i bodelningen och påverkas heller inte av lilla basbeloppsregeln.

Svaret på om du ärver bilen är alltså nej, du ärver tyvärr ingenting efter din sambo om han inte skrivit ett testamente till förmån för dig. Om han saknar barn, så ärver enligt Ärvdabalken hans föräldrar. Så föräldrarna ärver bilen.

Du har betalat av lånet på sambons bil innan han avled. Om du gav sambon de pengarna (dvs det var en gåva) kan du dessvärre inte kräva att få tillbaka dem. Skulle det vara så att det var ett lån och att din sambo skulle betala tillbaka dem, så innebär det att din sambo hade en skuld till dig. När han avlidit innebär det då att dödsboet har en skuld till dig som ska betalas innan resten av kvarlåtenskapen fördelas på föräldrarna. Det verkar inte av din fråga som att ni skrivit något skuldebrev eller liknande, och då kan det bli svårt att bevisa att du har en fordran på dödsboet även om det var så du och din sambo hade tänkt. Ett kvitto på att du betalt billånet ger tyvärr ingen ledning för om det var tänkt som en gåva eller som ett lån.

Mitt förslag är att du försöker prata med hans föräldrar om du inte redan gjort det, och förklarar att du betalat 34 000 kr på bilen och att du gärna skulle vilja ha tillbaka de pengarna. Men för att kunna kräva in dem måste du kunna visa att det finns en skuld. Har du någon form av dokumentation på att du och sambon avsett att de pengarna skulle ses som ett lån så hjälper det givetvis.

Jag hoppas att situationen löser sig till det bästa.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare