Har jag rätt att ärva min farfars halvbror utan andra släktingar än mig, trots testamente till förmån för annan?

Arvsrätt farfars halvbror?

Hej,

Kan jag ärva min farfars halvbror som var änkling och barnlös men har testamenterat sin kvarlåtenskap till en person utan släktband?

Jag är tydligen dödsbodelägare eftersom varken min far eller farfar lever.

Mvh

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tillämplig lag

Då din fråga rör arv kikar vi närmare på ärvdabalken (ÄB).

Du är arvsberättigad efter din farfars halvbror

Eftersom din farfars halvbror inte har några andra släktingar i livet än dig, som är din farfars barnbarn, är du arvsberättigad efter honom (2 kap. 2 § tredje stycket ÄB).

Då du är arvsberättigad är du givetvis också dödsbodelägare (18 kap. 1 § ÄB).

Testamentet gör dig däremot arvslös i det här fallet

För arvlåtarens barn och arvlåtarens barn enbart finns det en rättighet att alltid få ut minst hälften av den summa de skulle varit berättigade till, även om det finns ett testamente, deras så kallade laglott (7 kap. 1 § ÄB).

Som du själv förstår tillkommer denna rättighet inte dig. Du kommer således inte att få ärva några pengar efter din farfars halvbror, om det finns ett upprättat testamente till förmån för annan.

Sammanfattning

Du hade haft rätt att ärva din farfars halvbror, om det inte funnits ett testamente.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga, även om det inte var just det svaret du önskade.

Med vänliga hälsningar

Mattias TörnströmRådgivare