Har jag rätt att arbeta efter jag fyllt 67 år?

Hej!

Jag vill veta om jag har någon rätt till att fortsätta arbeta efter 67?

Är kurator, där jag jobbat i 40 år.

Arbetar nu och tycker jag behövs här.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du har rätt som arbetstagare att jobba fram till utgången av den månad då du fyller 67 år. Vill din arbetsgivare därefter att du ska lämna anställningen måste han meddela dig detta en månad i förväg. Efter du fyllt 67 år har du därför ingen rätt att stanna på arbetsplatsen. Arbetsgivaren kan däremot avstå från att säga upp dig och behålla dig på arbetsplatsen, men han har rätt att när som helst säga upp dig med en månads uppsägningstid. Du har alltså en månads uppsägningstid efter du fyllt 67 år oavsett hur länge du jobbat tidigare.

Det finns även möjlighet att avtala om tidsbegränsad anställning efter du fyllt 67 år om detta skulle passa dig och din arbetsgivare bättre.

Med vänliga hälsningar,

Eric NilssonRådgivare