FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt02/11/2017

Har jag möjlighet att mellanlanda i USA trots villkorlig dom?

Hej! Jag Har En fråga angående en mellan landning i USA där jag ska vidare till Panama. Jag har blivit villkorlig dömd i 2 år för "smuggling" av en idiots tonårs idé med en kamrat där vi reste till Tyskland och tog hem för mycket alkohol för att man inte skulle anmäla. Denna domen kom 2016 04 26 har gjort 75 timmars samhällstjänst för detta kort därefter. Men händelsen var 2015-03-20 jag var då 18 år. Nu till frågan kan detta bli krångel när jag söker visum för att mellanlanda? Det är en backpacker resa med två goda vänner som bär av till central Amerika 2018-01-25

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En villkorlig dom försvinner ur ditt belastningsregister 10 år efter domen då du var myndig när brottet begicks. Detta framgår av 17 § 4p. Lagen om belastningsregister. Domen är alltså fortfarande kvar i ditt belastningsregister.

När du mellanlandar eller reser till USA ansöker du om ESTA visum. Vid ansökan kommer du besvara vissa frågor om bland annat brott, sedan får USA bedöma huruvida de anser att du får ansökan beviljad eller inte. Att du har en tidigare dom i ditt belastningsregister behöver nödvändigtvis inte utgöra ett hinder för att du ska få ett godkänt visum. När de mottagit din ansökan görs en individuell bedömning gällande din ansökan. Ansök dock med fördel i god tid innan eran resa då bedömningen kan ta längre tid.

Du har även möjlighet att ansöka om turistvisum, så kallat B-2 visum., om din ESTA ansökan skulle bli nekad.

Hoppas att du fick svar på din fråga och lycka till med resan!

Vänlig hälsning

Linn NybergRådgivare