FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt29/11/2017

Har jag möjlighet att få en säkerhetsklassad tjänst och jag tidigare funnits med i belastningsregistret?

Hej

Hur fungerar det med säkerhetsklassade tjänster? Om har haft en "prick" i brottsregistret (dagsböter) som ska ha försvunnit efter 5 år. Finns det då möjlighet att få en säkerhetsklassad tjänst te.x en icke myndighet samt myndighet typ polisen eller kommer det synas oavsett?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid ansökan av en säkrehetsklassad tjänst görs en registerkontroll av Säkerhetspolisen, SÄPO. Ansökan skickas från myndigheten som ska ha inhämtat samtycke från den person som ska kontrolleras. SÄPO kontrollerar belastningsregistret och misstankeregistret.

Registrerkontrollen utgör underlag för prövningen av anställning på en säkerhetsklassad tjänst. Om registerkontrollen är ren borde det inte finnas några hinder för att få tjänsten ur det perspektivet.

Kortfattat betyder det att din "prick" ska vara borta ur belastningsregistret efter 5 år och då har du möjlighet att få en tjänst som är säkerhetsklassad.

Vänligen

Greta ApelmanRådgivare