FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt30/09/2022

Har jag i egenskap av god man för min mamma rätt att i gåva till mitt barn överlåta en viss andel av hennes bostadsrätt?

Hej. Jag är god man för min mamma, som är dement och finns på ett boende i Gävle. Jag har givit tillstånd till min dotter att bo i min mammas bostadsrätt i Stockholm, då den i annat fall skulle stå tom. Hon har bott i lägenheten i tre år (betalar ingen "hyra" till sin farmor eller mig) och styrelsen har nu begärt att hon måste bli medlem i föreningen om hon ska bo kvar i bostaden. Detta förutsätter att hon får ett 1% ägande i lägenheten. Jag har fått informationen att jag inte kan ge bort 1% då jag inte äger lägenheten och är lite tveksam till detta, om min dotter skulle "sätta sig på tvären" den dagen lägenheten ska säljas. Vad ger ni mig för råd i detta läge. Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som utgångspunkt får du inte ge bort en andel i din mammas bostadsrätt. Undantag från detta föreligger dock om det kan anses som att andelsöverlåtelsen dels anses utgöra en personlig present, dels att dess värde inte står i missförhållande till din mammas ekonomiska villkor (14 kap. 12 § första stycket FB). Det ska även tilläggas att med personlig present avses en sådan present som är av mer ordinär art.

Då det i ert fall är fråga om en andelsöverlåtelse av en bostadsrätt har jag svårt att se att en sådan gåva kan anses ordinär och därför tillåten. Andelsöverlåtelse av en bostadsrätt är nämligen inte vilken present som helst; hade det varit en mer "vanlig" gåva så hade utfallet varit en annan. Mot bakgrund av detta ska således en eventuell gåva av andelen inte anses tillåten.

Hoppas att du fått svar på din fråga och vid ytterligare funderingar är du välkommen att ställa en fråga på nytt!

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare