Har jag gjort mig skyldig till något brott? - Olaga hot

Hej! På en klubb blev en kompis till mig ledsen av att hennes ex sa elaka saker till henne vilket gjorde mig arg så jag sa till exet att om han pratar med henne igen så skulle jag slå ner honom men gjorde dock inget fysiskt mot honom. 2 veckor senare gör exet om det mot min kompis vilket gör mig riktigt arg så jag skriver till honom att han får en chans till men att om han pratar med henne igen så slår jag ner honom på riktigt. Han svarar då att han sparat konversationen och tänker polisanmäla mig. Därefter blir min kompis väldigt ledsen o besviken på mig för att jag skrivit så till honom så jag ber om ursäkt flera gånger om och säger att han inte har något att oroa sig för men han säger att han ändå kommer att polisanmäla mig. Så det jag undrar är om han polisanmäler detta, kommer det att bli något eller kommer polisen inte tycka att det spelar någon roll längre eftersom att jag bett om ursäkt? Och utifall att det blir ett fall, vad för straff kan jag vänta mig?

Lawline svarar

Hej. Jag är tacksam att du valt att vända dig till just Lawline med din fråga.

Så som jag förstått din fråga gäller den frågan om det kan vara brottsligt att hota någon om att man ska slå den personen och om så är fallet, vad man kan förvänta sig för straff på detta. För att besvara detta kommer jag att använda mig av Brottsbalkens regler.

Att skriva och/eller säga till någon att man ska slå den personen om den fortsätter med sitt beteende är att tolka som ett hot om brottslig gärning, eftersom det är brottsligt att slå en annan person (misshandel/ringa misshandel, Brottsbalken 3 kapitel 5 §). Eftersom du två gånger har förklarat för din kompis ex att du tänker slå honom om han fortsätter med sitt beteende så är det mest troligt så att det kommer tolkas som ett hot från din sida.

Att hota någon om att man ska genomföra en brottslig gärning kan vara brottsligt i sig, nämligen som olaga hot, Brottsbalken 4 kapitel 5 §.

Om du, när du valde att säga/skriva detta till din kompis ex, gjorde det med viljan att skapa rädsla hos honom om att hans säkerhet i någon form kan vara i fara om han fortsätter, så kan ditt hot om att slå honom tolkas som ett olaga hot.

Att bedöma om det du har sagt når upp till nivån för att tolkas som ett olaga hot är en bedömningsfråga. Dock vill jag anta att eftersom du har gjort detta två gånger mot samma person, tydligt förklarar att du tänker slå honom och att exet i detta fall verkar ha upplevt hotet som allvarligt då han förklarar att han tänker gå till polisen med det, så skulle jag vilja anta att du kan ha gjort dig skyldig till ett olaga hot.

Påföljden för olaga hot i normalgraden är från böter upp till fängelse i högst ett år. Jag skulle inte bedöma ditt agerande som grovt och därför är det denna påföljd som jag, om jag vore du, hade förberett mig på kan komma på tals. Som alltid inom straffrättsliga frågor så är det en bedömningsfråga. Det spelar dock ingen roll om polisen inte tycker att ditt olaga hot är "allvarligt längre eftersom du bett om ursäkt", då det är en åklagare som väcker åtal och detta ska göras så fort en anmälan kommer in och det finns bevis och grunder för att påbörja en utredning.

Dock tror jag absolut att det kan komma att spela en roll i påföljdsfrågan, om det går så långt att du blir åtalad för olaga hot mot exet. Att du har bett om ursäkt kan ses som ett sätt att få brottet ogjort och kan spela en roll som förmildrande omständighet. Detta kan göra att det kanske stannar vid böter. Det går dock inte helt klart att säga eftersom det är en bedömningsfråga i varje fall.

Jag hoppas du har fått lite svar på din fråga. Om du inte blev nöjd med svaret, tveka inte på att höra av dig igen, antingen genom en ny fråga här till oss eller genom vår telefontjänst.

Allt gott!

Mvh

Ebba AlkehagRådgivare