Har jag arvsrätt efter min avlidne sons pappa?

hej . Har jag arvsrätt efter min avlidne sons far ? Vi är skilda sen många är . Min avlidne son var ej gift och hade inga barn . Vi har två döttrar i livet , jag har en son sen före äktenskapet . Så vem ärver fadern ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Regler om arv hittar du i Ärvdabalken (ÄB).

Jag uppfattar det som att ni har två döttrar och en avliden son tillsammans.
Eftersom du och dina barns far inte är gifta, har du ingen arvsrätt efter honom.
Det är först och främst barnen som ärver, vilket innebär att arvet från barnens far ska delas lika mellan de två döttrarna och sonen, det vill säga delas på tre (2 kap. 1 § ÄB).
Om din son hade haft barn hade arvet från hans far gått vidare till hans barn. Eftersom så inte är fallet här så kommer era två döttrar istället ärva en större del. Istället för att arvet delas på tre, kommer det delas på två.
Detta är dock under förutsättning att fadern inte är omgift eller har flera barn än era gemensamma.

Du ärver alltså inte av din avlidne sons far. De som ärver är i första hand hans barn.

Jag hoppas du har fått hjälp med din fråga!

Vänliga hälsningar,

Lisette Andersson OlssonRådgivare